poëtische teksten voor een artistiek project

In de zomer van 2021 schreef ik poëtische teksten waarvan ik nooit had gedacht dat ik ze zou schrijven. Intussen schrijf ik ook teksten voor de externe communicatie van het project. Van websiteteksten over persberichten tot facebookposts.

dit

Dit was wat regisseur Willem Verheyden me vroeg: of ik de passie van Jezus als betrokken buitenstaander wou herschrijven. Of ik ze over de eeuwen heen wou tillen naar mensen van nu. Ik twijfelde, maar ik deed het toch. En graag. Want Willem creëerde al de prachtige, poëtische voorstellingen, waarvoor hij onder andere samenwerkte met de Nederlandse schrijfster Bette Westera.

En zo herschreef ik. En ik besefte: het is het verhaal van Jezus. Maar het is zoveel meer dan zijn verhaal. Het is het verhaal van elke mens die geraakt wordt door het leven. Door graag zien en verlies, door hoop en wanhoop, door angst, verdriet en eenzaamheid.
Vanuit een focus op die diepmenselijkheid hertaalde ik de bijbelse teksten van leven en lijden tot poëtische teksten van reflectie en verstilling. Zo werd de passie geen spel maar een spiegel.

daarom

Van 1976 tot 2012 was ‘het passiespel’ een traditie in de Mechelse Begijnhofkerk. Nu de Mechelse Begijnhofkerk in haar volle glorie gerestaureerd is, blaast een nieuw team het initiatief graag nieuw leven in. Maar dan helemaal anders.

En net daarom vroeg Willem Verheyden me dus. Om mensen van nu aan te spreken met eeuwenoude teksten. Tableaux vivants zullen tijdens de voorstellingen de beeldende tegenhanger zijn. En muziek onder leiding van Piet Van Bockstal, algemeen directeur van het Collegium Vocale, zal de kerk en de stilte van de beelden vullen met ontroering.

zo

In de zomer van 2021 verdiepte ik me in een deel van de bijbel. Het was intens. Soms leek het onmogelijk. Maar de kracht van de verhalen raakte me.
Intussen creëerde Steven Lambrechts van The Online Builders een mooie website waarvoor ik de inhoudelijke opbouw deed en de teksten schreef. En ook achter de schermen van het project schrijf ik: facebookposts, mails aan deelnemers en sponsors, persberichten bijvoorbeeld.
De voorstellingen zouden plaatsvinden in de lente van 2022. Helaas dwingt corona tot uitstel naar woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag 31 maart van het jaar 2023.

Willem Verheyden zegt

‘Marlies schreef in opdracht voor de 20ste editie van het passiespel in de Mechelse Begijnhofkerk de theatertekst ‘DE PASSIE VAN JEZUS’. Haar woorden spreken en beklijven. Ze zijn direct en verwonderen, zijn actueel en vanzelfsprekend. Ze vindt de juiste woorden en plaatst ze zo dat ze beroeren en ontroeren. Als lezer of luisteraar word je gegrepen door de eenvoud en de herkenning. Marlies herinterpreteert en reflecteert zonder te betuttelen.

Via nieuwsbrieven, website en facebookpagina gaat Marlies het gesprek aan met alle betrokkenen van het project. Haar taal inspireert de artistiek medewerkers, figuranten en helpers achter de schermen, sponsors, publiek, pers … Kortom, haar woorden geven haar lezers een aangenaam, vertrouwd en warm thuisgevoel. Dankzij Marlies is iedereen helemaal mee met het grote passieverhaal.’

En zomaar uit het niets.
Kwam er licht in het donker.
Groeide zin uit het woord.
Zomaar uit het niets. Alles.

Mensen stonden bij hem stil
of gingen aan hem voorbij.
Ze keken hem in de ogen
of keerden hem de rug toe.
Mensen lieten zich door hem raken
of hij liet hen onberoerd.
Velen vertelden over hem,
anderen zwegen hem dood.

En zo kwam samen met de duisternis zijn dood.
Onontkoombaar.
Zoals na de dag de nacht valt.
In een allerlaatste zucht
van leven.
Zijn leven.
Het was volbracht.

Spreekt mijn schrijfstijl en manier van werken je aan?
Wil je via teksten de verbinding met je doelpubliek versterken?
Heb je een plan maar mis je de woorden?

Marlies Verdoodt schreef in opdracht voor de 20ste editie van het passiespel Begijnhofkerk de theatertekst ‘DE PASSIE VAN JEZUS’. Haar woorden spreken en beklijven. Ze zijn direct en verwonderen, zijn actueel en vanzelfsprekend. Ze vindt de juiste woorden en plaatst ze zo dat ze beroeren en ontroeren. Als lezer of luisteraar word je gegrepen door de eenvoud en herkenning. Ze herinterpreteert en reflecteert zonder te betuttelen.

 

Via nieuwsbrieven, website en Facebookpagina gaat Marlies Verdoodt het gesprek aan met alle betrokkenen van het project. Haar taal inspireert de artistieke medewerkers, figuranten en helpers achter de schermen, sponsors, publiek, pers, … Kortom, haar woorden geven haar lezers een aangenaam, vertrouwd en warm thuisgevoel. Door Marlies is iedereen helemaal mee met het grote passieverhaal.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.